PENGAKUAN PENGAMAL KAHWIN MUTAAH
Kuala Lumpur 2 / 10 / 2013: Selipar terpakai, duit RM2, sudu, buku atau apa saja barang yang ada ketika majlis akad nikah dijalankan, boleh dijadikan mas kahwin. Lebih memalukan, ada antara pernikahan itu hanya sah selama 30 minit. Selepas tempoh itu, pasangan berkenaan akan bercerai secara automatik.
Majlis pernikahan secara mutaah (kontrak) ini mungkin perkara biasa di negara yang majoriti penduduknya pengikut Syiah seperti Iran dan Iraq. Bagaimanapun, pernikahan yang sekadar mahu menghalalkan zina ini turut berlaku di Malaysia.
Ini diakui Suhana, 34, yang pernah tiga kali bernikah secara mutaah sepanjang dua tahun menjadi pengikut Syiah sebelum bertaubat setahun lalu.Katanya, kali pertama dia berkahwin secara mutaah untuk tempoh empat bulan, kedua tiga minggu dan kali ketiga bagi tempoh dua bulan.
Suhana berkata, dia yang sebelum itu janda anak tiga, dipelawa mengikuti kumpulan Syiah itu menerusi kenalan lelakinya yang juga rakan perniagaan.
15 / 05 / 2013 : JAKARTA
Kisah benar seorang penganut Syiah di Indonesia yang sangat benci ketika ada orang yang mengutuk Syiah dan sekarang ini dia sangat benci dengan Syiah.Ditanyakan kenapa boleh jadi demikian.Dia menjawab, ketika dia menuntut ilmu di Iran, dia mempunyai sahabat iaitu orang tempatan Iran dan sudah tentunya akidahnya adalah Syiah.Sahabatnya itu memperkenalkan suatu tempat yang setiap malam Jumaat selalu dijadikan sebagai tempat nikah mut’ah. Sahabatnya itu kerap datang ke tempat tersebut.Tapi ada suatu yang ganjil dari proses nikah mut’ah tersebut. Setiap malam Jumaat, semua lampu dalam hotel tersebut dimatikan. Alasan pemilik hotel, supaya masyarakat yang melakukan nikah mut’ah di tempat tersebut tidak saling mengenali dan jika bertemu di siang hari tidak malu.Si sahabatnya itu ingin tahu. Sudah beberapa kali dia nikah mut’ah namun tidak mengetahui dengan siapa dia bersetubuh.Kemudian dia mempunyai idea pada saat ijab-qobul (dalam suasana gelap), dia memberi cincin sebagai mas kawin dan agar selalu dipakai oleh wanita tersebut.Setelah aqad persetubuhan selesai, dia pulang ke rumah nya dan wanita itu menunggu menjelang siang hari untuk pulang.Pada awal pagi dia pergi ke hotel tersebut dan mencari wanita-wanita yang dia mut’ahi pada malam harinya.Dia mencari perempuan yang memakai cincin dan setelah dapat dapat dia mengesan dan membuka hijab perempuan tersebut, dia sangat terkejut.Wanita yang disetubuhinya semalam adalah adiknya sendiri yang juga sedang menuntut pengajian di situ.Dari peristiwa hitam tersebut dia sangat menyesal, dan begitu merasa bersalah.Setelah kejadian tersebut banyak yang terbongkar dengan siapa mereka mut’ah (bersetubuh), ada yang bersama sepupunya, bahkan ada yang bersetubuh dengan ibunya sendiri. Naudzubillah.
Nikah Mut'ah : Seronok Tapi Haram
Apa itu Nikah Mut'ah?
Mut'ah berasal dari perkataan Mata'a dalam bahasa Arab yang bermaksud
berseronok. Nikah Mut’ah merupakan salah satu ciri khusus perkahwinan
dalam Mazhab Syi’ah. Nikah Mut’ah bererti seorang lelaki menikahi
seorang wanita dengan perjanjian tempoh waktu tertentu mengikut
persetujuan bersama. Apabila tempoh itu tiba, berlaku perceraian secara
automatik tanpa pihak isteri mahupun anak-anak mendapat apa-apa nafkah
mahu pun harta warisan. Dalam erti kata mudah, Nikah Mut’ah adalah Nikah
Kontrak.
Cara Nikah Mut'ah
Caranya semudah makan kacang. Tak perlu ada tok imam ataupun tok kadi
untuk akad nikah. Tidak perlu ada wali dan saksi. Lelaki tersebut hanya
perlu bersalam dengan perempuan tersebut dan melafazkan akad nikah
dengan sendiri secara berduaan dengan wanita tersebut di mana sahaja
dengan bayaran mas kahwin yang sangat murah. Tanpa mengambil peduli
samada wanita tersebut sudah bersuami atau tidak.
Mereka mengikat tali perkahwinan untuk jangka masa tertentu samada setahun, sebulan, seminggu atau sehari mengikut persetujuan bersama. Apabila genap tempoh yang dijanjikan tersebut, tali pernikahan mereka terputus secara automatik tanpa perlu melafazkan cerai. Jika isteri hamil atau mendapat anak, semua itu adalah tanggungjawab isteri sebaik sahaja kontrak perkahwinan mereka tamat. Si isteri juga tidak akan mendapat sebarang nafkah dan harta warisan setelah bercerai.
Setelah tamat tempoh, jika dia mahu 'berkahwin' semula dengan perempuan yang sama, tidak haram baginya menikahi perempuan tersebut berulang kali sebanyak mana yang dia mahu. Juga tiada had maksimum untuk beristeri lebih daripada empat orang dalam satu masa. Dengan Nikah Mut'ah, anda boleh ber'poligami' lebih dari sejuta jika mahu.
Mereka mengikat tali perkahwinan untuk jangka masa tertentu samada setahun, sebulan, seminggu atau sehari mengikut persetujuan bersama. Apabila genap tempoh yang dijanjikan tersebut, tali pernikahan mereka terputus secara automatik tanpa perlu melafazkan cerai. Jika isteri hamil atau mendapat anak, semua itu adalah tanggungjawab isteri sebaik sahaja kontrak perkahwinan mereka tamat. Si isteri juga tidak akan mendapat sebarang nafkah dan harta warisan setelah bercerai.
Setelah tamat tempoh, jika dia mahu 'berkahwin' semula dengan perempuan yang sama, tidak haram baginya menikahi perempuan tersebut berulang kali sebanyak mana yang dia mahu. Juga tiada had maksimum untuk beristeri lebih daripada empat orang dalam satu masa. Dengan Nikah Mut'ah, anda boleh ber'poligami' lebih dari sejuta jika mahu.
Hukum Nikah Mut'ah
Pada zaman awal Islam, Rasulullah membenarkah Nikah Mut’ah kerana ia
merupakan satu kebiasaan masyarakat zaman Jahilliyah ketika itu.
Kemudian ianya diharamkan secara berperingkat yakni terhad ketika
berperang dan berdagang. Sehinggalah di penghujung hayat Rasulullah,
baginda mengharamkan Nikah Mut’ah secara mutlak sehingga hari
kiamat. Justeru, hukum muktamad Nikah Mut’ah adalah haram dan inilah
yang menjadi pegangan para sahabat dan tokoh-tokoh ilmuan Islam dari
semua Mazhab baik Syafi’e, Hanbali, Maliki dan Hanafi.
CERAMAH : KAWIN MUTAAH
PERBANDINGAN KAWIN MUTAAH DENGAN SUNNI
1. Nikah mut'ah dibatasi oleh waktu, nikah sunni tidak dibatasi oleh waktu.
2. Nikah mut'ah berakhir dengan habisnya waktu yang ditentukan dalam akad atau fasakh, sedangkan nikah sunni berakhir dengan talaq atau meninggal dunia.
3. Nikah mut'ah tidak berakibat saling mewarisi antara suami istri, nikah sunni menimbulkan pewarisan antara keduanya.
4. Nikah mut'ah tidak membatasi jumlah istri, nikah sunni dibatasi dengan jumlah istri hingga maksimal 4 orang.
5. Nikah mut'ah dapat dilaksanakan tanpa wali dan saksi, nikah sunni harus dilaksanakan dengan wali dan saksi.
6. Nikah mut'ah tidak mewajibkan suami memberikan nafkah kepada istri, nikah sunni mewajibkan suami memberikan nafkah kepada istri.
PENDAPAT ULAMA SUNNI
Berdasarkan hadits-hadits tersebut diatas, para ulama berpendapat sebagai berikut:
-
Dari Madzhab Hanafi, Imam Syamsuddin Al-Sarkhasi (wafat 490 H) dalam
kitabnya Al-Mabsuth (V/152) mengatakan: "Nikah mut'ah ini bathil menurut
madzhab kami. Demikian pula Imam Ala Al Din Al-Kasani (wafat 587 H)
dalam kitabnya Bada'i Al-Sana'i fi Tartib Al-Syara'i (II/272)
mengatakan, "Tidak boleh nikah yang bersifat sementara, yaitu nikah
mut'ah".
-
Dari Madzhab Maliki, Imam Ibnu Rusyd (wafat 595 H) dalam kitabnya
Bidayatul Mujtahid wa Nihayah Al-Muqtashid (IV/325 s.d 334) mengatakan,
"hadits-hadits yang mengharamkan nikah mut'ah mencapai peringkat
mutawatir" Sementara itu Imam Malik bin Anas (wafat 179 H) dalam
kitabnya Al-Mudawanah Al-Kubra (II/130) mengatakan, "Apabila seorang
lelaki menikahi wanita dengan dibatasi waktu, maka nikahnya batil."
-
Dari Madzhab Syafi', Imam Syafi'i (wafat 204 H) dalam kitabnya Al-Umm
(V/85) mengatakan, "Nikah mut'ah yang dilarang itu adalah semua nikah
yang dibatasi dengan waktu, baik dalam jangka pendek maupun jangka
panjang, seperti ucapan seorang lelaki kepada seorang perempuan, aku
nikahi kamu selama satu hari, sepuluh hari atau satu bulan." Sementara
itu Imam Nawawi (wafat 676 H) dalam kitabnya Al-Majmu' (XVII/356)
mengatakan, "Nikah mut'ah tidak diperbolehkan, karena pernikahan itu
pada dasarnya adalah suatu aqad yang bersifat mutlaq, maka tidak sah
apabila dibatasi dengan waktu."
-
Dari Madzhab Hambali, Imam Ibnu Qudamah (wafat 620 H) dalam kitabnya
Al-Mughni (X/46) mengatakan, "Nikah Mut'ah ini adalah nikah yang
bathil." Ibnu Qudamah juga menukil pendapat Imam Ahmad bin Hambal (wafat
242 H) yang menegaskan bahwa nikah mut'ah adalah haram.
DALIL PENGHARAMAN MUTA'AH
Dari Ali bin Abi Thalib ra. ia berkata kepada Ibnu Abbas ra bahawa Nabi Muhammad saw melarang nikah mut'ah dan memakan daging keldai jinak pada waktu perang Khaibar (Fathul Bari IX/71).
Rujukan:
1. Dr. Nashir bin Abdul Karim Al-Aql, Dirasat fil ahwa wal firaq wal Bida' wa Mauqifus Salaf minha.
2. Drs. KH Dawam Anwar dkk, Mengapa Kita menolak Syi'ah.
3. H. Hartono Ahmad Jaiz, Di bawah Bayang-bayang Soekarno-Soeharto.
4. Abdullah bin Sa'id Al-Junaid, Perbandingan antara Sunnah dan Syi'ah.
5. Dan lain-lain, kitab-kitab karangan orang Syi'ah
KOMENTAR
Jika dilihat pada cara perlaksanaannya, Nikah Mut'ah sememangnya nampak
mudah dan menyeronokkan. Nikah Mut’ah tidak ubah seperti mahu
menghalalkan zina dan pergaulan bebas. Merupakan satu bentuk penghinaan
dan penindasan terhadap kaum wanita. Seolah-olah merendahkan martabat
wanita dengan menganggap mereka sebagai tempat memuaskan nafsu
semata-mata. Wanita diperlakukan tidak ubah seperti barang sewaan, malah
hakikatnya boleh disamakan dengan pelacuran. Sedangkan di dalam Islam,
kaum wanita diangkat tinggi darjatnya.

Selain terdedah kepada bahaya penyakit hasil seks bebas, ia turut memberi implikasi besar terhadap zuriat keturunan. Cuba bayangkan seorang wanita mampu dimiliki ramai lelaki dan anak-anak yang dilahirkan wanita itu mempunyai bapa yang berbeza, malah anak-anak tidak mengenal siapa ayahnya. Dalam sistem Mut'ah, anak bukanlah tanggungjawab suami. Tidak timbul lagi persoalan nafkah kerana awal-awal lagi tujuan nikah ini hanya untuk mendapat keseronokan secara ‘halal’.
Disebabkan itu, Nikah Mut'ah sememangnya wajar diharamkan.

Selain terdedah kepada bahaya penyakit hasil seks bebas, ia turut memberi implikasi besar terhadap zuriat keturunan. Cuba bayangkan seorang wanita mampu dimiliki ramai lelaki dan anak-anak yang dilahirkan wanita itu mempunyai bapa yang berbeza, malah anak-anak tidak mengenal siapa ayahnya. Dalam sistem Mut'ah, anak bukanlah tanggungjawab suami. Tidak timbul lagi persoalan nafkah kerana awal-awal lagi tujuan nikah ini hanya untuk mendapat keseronokan secara ‘halal’.
Disebabkan itu, Nikah Mut'ah sememangnya wajar diharamkan.
FENOMENA KAHWIN MUTAAH DI IRAN ( DOCUMENTARY )
PART 1
PART 2
PART 3
PART 4
PART 5
Hukum haram lagi jijik menurut Islam macam zina.
ReplyDelete